NASA si armata americana au construit de-a lungul timpului numeroase avioane. Pe unele le stim bine, le altele probabil ca nu le vom vedea niciodata. Ceea ce apare in poze este un AD-1 si da, are aripile oblice. Pana acum eram obisnuiti cu avioane ce detin aripi perpendiculare pe fuselaj sau contopite cu fuselajul in forma de triunghi, ca la modernele B2. AD-1 este complet diferit. Dar ce ce ar construi si testa NASA asa ceva?
Ei bine, acolo lucreaza oameni inteligenti si oamenii inteligenti sunt cei care isi pun intrebari de genul "bine, bine, avem aripi perpendiculare pe corp, dar oare ce s-ar intampla daca am modifica unghiul?" Surprinzator, AD-1 a fost construit in anii '70, cu un mecanism care permitea decolarea cu aripile perpendiculare si apoi modificare unghiului pana la 60 de grade, in timpul zborului. La viteze supersonice, inginerii au marturisit ca s-ar economisi combustibilul cu 50%. Lucrul parea posibil, deoarece unghiul schimba radical aerodinamica.
In 1979, cel pe care il vedeti mai jos, pe numele sau Thomas C. McMurtry, a realizat primul test cu acest avion. Decolarea a fost superba, iar in aer unghiul a fost schimbat pana la 45 de grade. Pentru ca avionul respectiv era realizat din materiale nu tocmai moderne, Thomas a fost nevoit sa inceteze modificarea unghiului, pentru ca nu mai putea controla cum trebuie avionul. La viteze mari insa, s-a confirmat ceea ce spusesera inginerii: AD-1 facuse o economie de combustibil importanta! Surprinzator, NASA nu s-a mai concentrat pe acest proiect, ci pe altele mai mult sau mai putin interesante...